Как да разрешаваме конфликти във взаимоотношенията си?
Умението да можем да общуваме помежду си без конфликт е част от предизвикателството на почти всяка двойка. Много често, когато говорим или се опитваме да засегнем конкретен проблем, вместо да го разрешим, след разговора помежду ни той става все по-задълбочен. В някои случаи дори този разговор води до ескалация на напрежението и дори до това партньорите да не си говорят със седмици.
Използването на малки трикове и техники в общуването ви като двойка могат да ви помогнат да се справите без обвинения и вменяване на вина, като си спестявате много негативни емоции.
Те помагат и в случаите на ескалираща комуникация между двойката. С практиката тази здравословна комуникационна техника може да ви помогне да замените старите, безполезни навици, и да можете да водите един конструктивен и ползотворен разговор помежду си.
Техниката за „меко стартиране” в разговора е въведена от брачния терапевт д-р Джон Готман, като чрез нея патньорите намаляват обвиненията един към друг, изслушват се и решават проблемите помежду си без ескалация на конфликт и напрежение, които са пагубни за взаимоотношенията.
Ето и част от насоките за провеждане на разговор:
Когато повдигате проблем на партньора си, първите три минути са от решаващо значение. Разговорите, които започват с обвинение или негативност, вероятно ще завършат лошо.
Мекото стартиране задава положителен тон и помага за разрешаване на конфликта. Като започнете разговор спокойно и с уважение, вие и вашият партньор е по-вероятно да се съсредоточите върху проблема, а не върху това кой е виновен.
Фокусирайте се върху проблема, а не върху човека.
Когато едно разногласие се превърне в лични обиди, повишени гласове или подигравателни тонове, разговорът вече не е продуктивен. Ако достигнете до тази конфликтна точка помежду си е препоръчително да се съсредоточете върху проблема без прехвърляне на вина върху партньора си.
Отразяващо слушане
Ако разногласието стане лично, ви трябва пауза на разговора. Използвайте отразяващо слушане. Често по време на спорове ние се фокусираме върху това да изразим собствената си гледна точка, а не да изслушаме нашият партньор.
Преди да отговорите на партньора си, повторете какво ви е казал със обствените му думи. Продължете този процес, докато партньорът ви не се съгласи с това, че правилно сте го разбрали. След това споделете своята страна. Оверете се, че той също ви изслушва и е разбрал вашата гледна точка.
Използването на тази техника ще помогне и на двамата да се чувствате изслушани и разбрани, дори и да не сте съгласни.
Използвайте „АЗ” при комуникацията помежду си.
Когато споделяте загриженост, започнете изречението си с „аз“. Например: „Чувствам се наранен, когато не ми казваш, че ще закъснееш“. С този формат на изречение показваме, че поемаме отговорност за собствените си емоции, вместо да обвиняваме партньора си. В алтернативното изречение — „Никога не ми казваш кога ще закъснееш“ — ще накараме партньорът ни да стане отбранителен.
Знайте кога да вземете тайм-аут. Когато има конфликт и спорът ескалира в обидни или агресивни, думи е добра идея да си вземете тайм-аут. Направете план, така че вие или вашият партньор да можете да спрете за малко, когато е необходимо. Прекарайте известно време, правейки нещо сами, което ще свали напрежението. Когато и двамата се успокоите, вие и вашият партньор можете да се върнете към решаването на проблема.
Не оставяйте проблема нерешен, работете за решение.
Несъгласието е нормална част от една връзка. Опитайте се да намерите компромис, който да е приемлив и за двамата. Запитайте се дали това несъгласие наистина има значение за вашите отношения и се оставете да продължите напред.